Beste lectoren,
Deze website is opgemaakt ter ondersteuning van een les cultuurwetenschappen in het 3de jaar SO, richting humane wetenschappen. De les gaat over de definitie van wetenschap en pseudowetenschap, en bij uitbreiding, de classificatie van de wetenschappen.
Ik heb de inhoud van de leerlingencursus op deze website geplaatst, en voegde er filmpjes en opdrachtjes aan toe om een aantal zaken beter te duiden.
Lijst van lesdoelstellingen:
Cognitief
WETEN
1.
De leerlingen kunnen kenmerken van een
pseudowetenschap opsommen
2.
De leerlingen kunnen kenmerken van een
wetenschap opsommen
3.
De leerlingen kunnen de twee grote groepen van
de classificatie omschrijven
INZIEN
4.
De leerlingen kunnen in eigen woorden uitleggen
wat er onder wetenschappelijk kennis wordt verstaan.
5.
De leerlingen kunnen in eigen woorden het begrip
falsificatie uitleggen
6.
De leerlingen kunnen in eigen woorden de
verschillen uitleggen tussen wetenschappen en pseudowetenschappen
TOEPASSEN
7.
De leerlingen kunnen wetenschappelijke domeinen
zelf classificeren
INTEGREREN
8.
De leerlingen kunnen in uiteenlopende media
wetenschappelijke gegevens onderscheiden van pseudowetenschappelijke gegevens.
Affectief
1.
De leerlingen ontwikkelen een kritische houding
ten aanzien van verschillende soorten kennis
Leerplandoelstellingen waarop ik me baseerde (31 en 32):
Leerplandoelstellingen waarop ik me baseerde (31 en 32):
Een interessant filmpje over het belang van kritisch denken in het onderwijs:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten