Pagina voor de lector


Beste lectoren,



Deze website is opgemaakt ter ondersteuning van een les cultuurwetenschappen in het 3de jaar SO, richting humane wetenschappen. De les gaat over de definitie van wetenschap en pseudowetenschap, en bij uitbreiding, de classificatie van de wetenschappen.

Ik heb de inhoud van de leerlingencursus op deze website geplaatst, en voegde er filmpjes en opdrachtjes aan toe om een aantal zaken beter te duiden.


Lijst van lesdoelstellingen:

Cognitief

WETEN
1.       De leerlingen kunnen kenmerken van een pseudowetenschap opsommen
2.       De leerlingen kunnen kenmerken van een wetenschap opsommen
3.       De leerlingen kunnen de twee grote groepen van de classificatie omschrijven
INZIEN
4.       De leerlingen kunnen in eigen woorden uitleggen wat er onder wetenschappelijk kennis wordt verstaan.
5.       De leerlingen kunnen in eigen woorden het begrip falsificatie uitleggen
6.       De leerlingen kunnen in eigen woorden de verschillen uitleggen tussen wetenschappen en pseudowetenschappen
TOEPASSEN
7.       De leerlingen kunnen wetenschappelijke domeinen zelf classificeren
INTEGREREN
8.       De leerlingen kunnen in uiteenlopende media wetenschappelijke gegevens onderscheiden van pseudowetenschappelijke gegevens.

Affectief
1.       De leerlingen ontwikkelen een kritische houding ten aanzien van verschillende soorten kennis




Leerplandoelstellingen waarop ik me baseerde (31 en 32):






Een interessant filmpje over het belang van kritisch denken in het onderwijs:


   















Geen opmerkingen:

Een reactie posten